Mee Goreng ala Hailam

Salam ketemu kembali lepas menyepi buat seketika. Saja nak kongsi resepi ala campak-campak yang hasilnya mengujakan; sedap! (pada tekak saya dan penghuni rumah). Kisahnya, ada sorang staf jual mee kuning buatan sendiri. Tanpa pengawet, tentu lebih sedap. Maka, saya pun beli sebungkus untuk cuba. Memang sedap sebab tak rasa pahit kapur. Jom tengok resepi. Bahan-bahan yang digunakan adalah apa yang ada dalam peti sejuk dan rak rempah ratus.

Bahan-bahan
Sebungkus mee kuning(500gm)
1/4 biji kobis (hiris halus)
Kailan
Sepaket bebola ikan
1 keping tauhu (dipotong kiub dan goreng separuh masak)
3 hirisan dada ayam (dipotong kiub dan direbus sekejap)
2 sudu kecil serbuk lada hitam
5 biji cili padi (ditumbuk kasar)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos ikan
6 sudu besar kicap cair
6 sudu besar kicap

Bahan kisar:
3 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
Sedikit ikan bilis

Cara memasak:
1. Tumis bahan kisar hingga air garing dan naik bau. Masukkan bebola ikan dan gaul. Biar seketika.
2. Masukkan lada hitam, sos tiram, sos ikan, tauhu dan ayam. Gaul sebati.
3. Masukkan sayur-sayuran dan kacau hingga sedikit layu. Masukkan kicap dan air lebihan rebus ayam tadi.
4. Kemudian, masukkan mee dan gaul hingga mesra. Kalau nampak pucat mee tu, bolehlah tambahkan lagi kicap. Akhir sekali, masukkan cili padi tumbuk. Gaul dan biarkan mee meresap kuah sebelum matikan api. Bolehlah hidangkan panas-panas.

Biasanya kalau masak mee saya guna cili kisar tapi kali ni nak cuba guna lada hitam pulak. Kalau mee hailam memang guna lada hitam dan bawang putih semata-mata sebagai bahan tumisan tapi sebab ini katanya mee goreng, saya kisarkan bawang besar dan ikan bilis sekali. Kenapa bawang besar, bukan bawang merah? Sebab haritu terlebih beli bawang besar jadi stok melimpah sampai keluar bekas. Maka, gunakan apa yang ada. Hehehe... Sukatan kicap tu sebenarnya saya guna sudip. Tuangkan dalam sudip, terus sap sap dengan bahan dalam kuali. Heeee.... Maka, pandai-pandailah tambah atau kurangkan sukatan kicap. Tak perlu letak garam sebab kicap, sos tiram dan sos ikan dah masin.

0 comments:

Powered by Blogger.