Quaker Oats Pizza



Doh

1/4 cawan quaker oats
1/2 sudu teh garam
1/4 cawan myk zaitun dan myk sayuran
1/4 sudu teh gula
3/4 cawan air suam
1 paket yis segera (2 sudu teh)
2 cawan tepung

Gaulkan yis dan gula dalam air suam hingga sebati (tunggu sampai dia berbuih)
Ayak tepung dan garam dalam mangkuk besar. Masukkan quaker oats. Gaul bersama campuran yis dan minyak hingga menjadi doh yg lembut.
Uli atas permukaan yang ditabur tepung selama 5 minit hingga kenyal. Biarkan di tempat panas hingga naik. Dah sudah naik, canaikan ikut saiz yang dikehendaki. Letak dalam pan*. Biarkan dalam 20 minit. Kemudian, bakar dalam 10 minit(separuh masak). Dah sudah tu, keluarkan dari oven dan tabur la topping.

*Aku guna tudung periuk je. Tak ada pan.

Sos* (memandangkan aku tak ikut sukatan, jadi agak-agak je la ye)

Tomato
Bell pepper(capsicum)
Minyak zaitun (EVOO)
Bawang putih
Italian herbs
Garam dan lada hitam secukup rasa.

Belah 2 tomato dan capsicum. Ketuk bawang putih. Letakkan semua dalam loyang, tabur italian herbs dan masukkan EVOO. Perasakan dengan garam dan lada hitam. Bakar sampai agak-agak masak. Dah masak, tunggu sejuk sikit, baru kisar.

*Nak sonang, beli je sos pasta prego kat pasaraya. Sapu je atas doh tu.

Topping

Daging(pun tak timbang, campak je.hehehe)
2 camca lada hitam
2 camca tepung jagung
2 sudu besar kicap pekat
1 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah
garam dan gula secukup rasa

Cincang daging. Campurkan lada hitam, tepung jagung, dan kicap pekat dan bancuh dengan 1/2 cawan air. Racik halus bawang merah dan putih. Tumis bawang hingga layu. Masukkan daging. Kacau-kacau kejap. Masukkan bancuhan lada hitam dan biar sampai masak. Perasakan garam dan gula.

Topping lain, suka hati nak letak apa. Aku letak cendawan, capsicum, bawang, dan tomato. Dah siap tabur topping ni, tabur sikit oregano. Banyak pun sedap jugak. Dah sudah, baru tabur keju. Bakar la sampai keju tu cair dalam 15 minit.

Nota: Doh aku tak menjadi sangat. Tak lembut seperti yang sepatutnya. Ada la tu yang tak kena kat mana-mana. Asal boleh kunyah, kira ok la kan. Hehehe..


#Entri asal adalah di sini

0 comments:

Powered by Blogger.